Doradztwo zawodowe
06.07.2012
W dniu 6 lipca 2012 miały miejsce ostatnie zajęcia z Doradztwa Zawodowego w ramach projektu: "Praca z uzależnionymi z Ośrodka Rehabilitacji w Pałęgach" .Aktywizacja zawodowa i społeczna osób zagrożonych wykluczeniem społecznym. Zajęcia miały na celu podsumowanie zagadnień omawianych w ciągu całego cyklu spotkań .Charakter zajęć był odmienny od dotychczasowych: osoba prowadząca wspólnie z grupą przygotowała słodki deser- z owocami sezonowymi .W trakcie jego przygotowywania swobodnie wymieniano uwagi na temat różnych zagadnień poruszanych podczas odbytych zajęć.
Następnie w świetlicy kontynuowano zajęcia z grupą. Każdy z uczestników wypowiedział się na temat przydatności zajęć z doradztwa. Padały stwierdzenia, że dzięki tym zajęciom uczestnicy "otworzyli" się na innych, dowiedzieli się więcej o sobie, o swoich cechach charakteru, predyspozycjach do dalszej nauki i w przyszłości charakteru pracy, uwierzyli w siebie, zwiększyli znacznie zasób słownictwa, poznali sposób uczestnictwa w rozmowach kwalifikacyjnych, potrafią napisać CV, poznali mowę ciała, zagadnienie manipulacji i perswazji, wiedzą co to znaczy być asertywnymi i na ile jest to ważne dla każdego z nas, poznali swoje mocne strony charakteru i uwierzyli w to, że są w stanie być pozytywnie odbieranymi przez otoczenie.
Oceniam ,że zajęcia były bardzo przydatne i cieszę się ,że tak pozytywnie zostały ocenione przez młodych ludzi.
Jako prowadząca zrealizowałam przygotowane zagadnienia i mam nadzieję, że będą one cennymi wskazówkami dla wszystkich, którzy zetknęli się z nimi podczas którychkolwiek moich zajęć.
04.07.2012
Tematem zajęć było przypomnienie znaczenia asertywności w czasie rozmowy kwalifikacyjnej- rola zdolności asertywnych w wywarciu dobrego wrażenia. Należy pamiętać, że potencjalny szef chciałby zobaczyć, jakim typem osoby jesteśmy, czy jesteśmy gotowi do obrony własnych poglądów, szanując zarazem zdanie innych.
Osoba prowadząca podawała przykłady zachowań , a grupa miała wskazać ,które z nich są asertywnymi. Zasady agresywne, zasady uległości i zasady asertywności- przykłady i omówienie.
Kolejnym tematem spotkania było :Wpływ grupy społecznej na zachowanie jednostki". Omówiono wpływ grup pierwotnych i wtórnych, swoich i obcych. Techniki wywierania wpływu na ludzi i zasady wpływu społecznego, Perswazja ukryta, językowa, manipulacja, presja.
Elementem końcowym była zabawa na zaufanie " Kartki" oraz zabawa na umacnianie zespołu " Złóż koc".
Grupa wykazała dużą aktywność podczas zajęć , Wyraźnie są osoby
dominujące w chęci poznania nowych obszarów wiedzy.
16.06.2012
Podczas zajęć omówiono :
- zasady pisania CV- pokazano CV napisane przez prowadzącą.
- zapoznano uczestników zajęć z 7 cechami i kompetencjami które są zawsze pożądane przez pracodawców /pracowitość, umiejętność zarządzania czasem, elastyczność, komunikatywność, umiejętność radzenia sobie z konfliktami, samodzielność, lojalność -
scharakteryzowano każdą z w/w cech podając konkretne przykłady ,które można wykorzystać podczas rozmowy kwalifikacyjnej.
-praca w marketingu- rola kolorów w reklamie
- sytuacje/ zachowania/ wymagające asertywności i sytuacje wymagające pokory, a rozmowa kwalifikacyjna,
Grupa wykazała duże zainteresowanie tematyką zajęć
02.06.2012
Zajęcia z doradztwa miały w większości charakter rozmów indywidualnych z podopiecznymi ,podczas których wykonano także ćwiczenie związane z uzupełnieniem załącznika " Mógłbym być "oraz odpowiedzi na wiele szczegółowych pytań ankiety" Czy lubisz??".
Po licznych spotkaniach doradcy z mieszkańcami Ośrodka w Pałęgach nadszedł czas na sprecyzowanie możliwości, zainteresowań ,umiejętności kierunku dalszej nauki , a w przyszłości ewentualnych poczynań zawodowych. W zasadzie w większości propozycje doradcy i uczestników zajęć były bardzo zbieżne.
Przeprowadzono także zabawę - ćwiczenie umożliwiające wykazanie się pomysłowością wyboru połączenia drobnych elementów w całość. Grupa wykazała dużą aktywność podczas zajęć zarówno indywidualnych , jak i zbiorowych.
26.05.2012
Zagadnienia omówione w czasie zajęć w dniu 26 maja 2012 r to; Ankiety: "W czym jestem mistrzem?" oraz : " Czy lubisz to wykonywać ? "Ankiety pozwolą dokładniej uściślić związek osobowości z zawodem, którzy podopieczni ośrodka chcieliby w przyszłości wykonywać. Większość wskazała na osobowość realistyczną , społeczną i w części konwencjonalną. Nie pojawiła się osobowość badawcza i przedsiębiorcza.
Kolejny poruszony temat to kolory ,a nasz charakter. Cechy naszej osobowości, mocne i słabe strony , a towarzyszące na co dzień kolory. Zajęcia zakończone zostały formą zabawową , która miała uświadomić ciągłą konieczność dążenia do celu poprzez wykonanie prostych poleceń o charakterze sportowym.
19.05.2012
Zajęcia poświęcone były znajomości własnej osobowości, akceptacji samego siebie. Uczestnicy zajęć wypełnili test :" Czy masz konfliktową osobowość". Większość z nich wykazuje osobowość na poziomie konfliktowości w normie, co jest dobrym zwiastunem w podejmowaniu ważnych decyzji zawodowych ,a w dalszej części osobistych życiowych kroków. Bierność doprowadza do obniżania pozycji w każdej grupie, a w konsekwencji do izolacji społecznej .Dużym niebezpieczeństwem przy poznawaniu samego siebie i innych jest traktowanie znanych nam cech osobowości jako szablonów poznania.
Świadomość tego jacy jesteśmy i związana z tym samoocena ma bardzo duży wpływ na to, jakie cele stawiam przed sobą i z jaką energią są przez nas realizowane.
12.05.2012
Tematem przewodnim zajęć były " Emocjonalne podstawy wyboru zawodu".
Inteligencja teoretyczna , a inteligencja emocjonalna. Inteligencja teoretyczna nie gwarantuje życiowych sukcesów. Takie cechy jak: zdolność motywacji,, wytrwałość w dążeniu do celu mimo licznych niepowodzeń, umiejętność regulowania nastroju i nie pooddawanie się zmartwieniom upośledzającym zdolność myślenia, zdolność wczuwania się w nastroje innych osób, optymistyczne patrzenie w przyszłość to cechy tzw. inteligencji emocjonalnej. Stopień , a jakim opanujemy te umiejętności ma ogromny wpływ na to ,czy odniesiemy w życiu sukces.
Grupa chłopców była bardzo aktywna podczas zajęć .Zadawano pytania wykraczające poza planowaną tematykę. Grupa zainteresowana była wpływem manipulacji na podejmowane przez młodych ludzi / i nie tylko/ różnego rodzaju decyzji . Temu zagadnieniu poświęcono dużą część zajęć.
Kontynuowano także zagadnienia "mowy ciała" jako istotnego elementu podczas rozmowy- oczy , tułów.
30.04.2012
Tematem zajęć były m.in. zawody znikające na rynku pracy, zawody nowe na rynku pracy i zawody nietypowe na rynku pracy. Prowadząca przekazała na prośbę uczestników zajęć więcej informacji dotyczących zawodów : brakarz, zdun, copywriter, pilot , kierowca samochodów z naczepami- specyfika pracy, konieczne wykształcenie, przewidywane zarobki uśrednione.
Uczestnicy zajęć wypełnili ankietę "Projektowanie systemu szkolnego-"- konieczną do postawienia diagnozy dla konkretnych osób. Kolejnym punktem zajęć była następna lekcja z cyklu "Mowa ciała". Czy można "rozmawiać " bez użycia słów?, bez użycia dłoni? ,dłonie przy twarzy, dłonie na karku, "strzepywanie nitek", zagryzanie placów.
ADAPTATORY- gesty których celem jest zaadaptowanie się czy oswojenie z sytuacją. Umiejętność radzenia sobie z negatywnymi emocjami - np. napięcie, frustracja, znudzenie, niechęć.
21.04.2012
Prowadząca przekazała wiedzę, jak są przechwytywane od rozmówców informacje ze względu na " mowę ciała" : ruchy ciała, gesty rąk, mimika twarzy, intonacja głosu, dystans fizyczny. Komunikacja niewerbalna w 55% ma wpływ na wynik końcowy każdej rozmowy, dlatego tak ważne jest poznanie podstawowych tajemnic z zakresu mowy ciała. Uczestnicy zajęć dokonali także prezentacji swojej osoby podczas rozmowy kwalifikacyjnej - wykorzystując poznane do tej pory tajemnice mowy ciała.
Grupa wykazała po raz kolejny dużą aktywność podczas zajęć z doradztwa i duże zaangażowanie poszczególnych osób w czasie różnych ćwiczeń, zwłaszcza w ćwiczeniu" Kamień by się poruszył", " Co "mówią" moje buty o mnie.?
14.04.2012
Tematem zajęć była :" Mowa ciała, a skuteczność naszego przekazu. Jak używać mowy ciała , by osiągnąć sukces?". Uczestnicy zajęć brali także udział w ćwiczeniach gestów i mimiki,które były ćwiczeniami pobudzającymi i przełączającymi uwagę, :" Co ty właściwie robisz", "Ambitny Andrzej", " Coś na A". Podzieleni na 2 grupy wysłuchali tekstów: "Przypadek Agaty" oraz "Biografia rodzinna " i mieli za zadanie dokładne powtórzenie zasłyszanego tekstu oraz zaproponowanie ich zakończenia. Celem tej części zajęć było poznawanie nowego słownictwa.
24.03.2012
Podczas zajęć omówiono 10 zawodów i dopasowano odpowiadające im cechy charakterystyczne (dopasowanie do konkretu) - praca w grupach. Zastosowano elementy dramy jako metody nauki doskonalenia wewnętrznych możliwości podopiecznych. Przeprowadzono ćwiczenia głosowe i pisemne mające wzbogacić i doskonalić wymowę.
12.03.2012
Zajęcia prowadzono w formie dyskusyjno-zabawowej z całą grupą wraz z osobami będącymi w danym dniu na prawach gości w ośrodku.
Zajęcia były kontynuacją poprzedniego spotkania i stanowiły
sprawdzian umiejętności :
- właściwego budowania zespołu
- dokonywania samooceny
- poznawania źródeł motywacji
- otwarcia się na grupę
- umiejętności przełączania uwagi
Zastosowano formę zabawową : " Jak w teleturnieju"," Co ty właściwie robisz"?," Jak się zachowasz?" ,"Hierarchia", "Głuchy telefon".
Celem ,który pojawiał się w większości zadań był trening komunikacji werbalnej .Uczestnicy zajęć wypełnili także ankietę "Wiadomości o sobie samym "dotyczącą zakresu zdobytej wiedzy szkolnej i chęci kontynuacji dalszej nauki w kierunku zdobycia konkretnej wiedzy niezbędnej do pracy .
16.02.2012
Ustalamy styl naszego uczenia się. W tym celu uczestnicy zajęć wypełnili kwestionariusz którego celem było ustalenie , jaka jest ich metoda uczenia się. Przypisanie najwyższej rangi (liczby punktów) zdaniom, które najlepiej opisywały sposób, w jaki się poszczególne osoby uczą , a niskiej rangi / najmniejszej ilości punktów/ tym zdaniom, które nie charakteryzują ich sposobu uczenia się. Wypełnienie tego kwestionariusza ma posłużyć przekazaniu informacji " Jak się uczysz", a nie do oceniania umiejętności uczenia się.
Uczestnicy zajęć wypełnili tabelę Przeszłość- Przyszłość. Istotne były informacje dotyczące przyszłości, tego co chcą w życiu osiągnąć w sferze związanej z nauką, pracą i życiem osobistym. Ten blok zajęć ma na celu przygotowanie uczniów do radzenia sobie z praktycznym wykorzystaniem wiedzy o sobie i o świecie w procesie planowania i projektowania sposobów realizacji celów zawodowych.
23.01.2012
"Planuję swoją przyszłość"- decyzje edukacyjne"
Najważniejszą kwestią jest to, by dopasować jak najbardziej odpowiedni zawód do swoich marzeń i możliwości. Nie należy robić niczego na siłę, nie poddawać się presji otoczenia. Tylko decyzja samodzielna, dobrze przemyślana i zgodna z własnymi zainteresowaniami, może gwarantować w przyszłości sukces i realizację marzeń.
Samodzielna praca to na razie odległa wizja. Na tym etapie należy skoncentrować wysiłki i czas na wyborze odpowiedniej szkoły korespondującej z pasjami i planami, bowiem w ten sposób inwestujemy w swoją przyszłość.
Prowadzenie ćwiczenia "Dziennikarz" ( zainicjowanie myślenia o przyszłości). Mini-wywiady przeprowadzone w parach.
09.01.2012
Rozmowy indywidualne dotyczyły zainteresowań i umiejętności w zakresie wyobraźni przestrzennej, sprawności językowej, zdolności artystycznych, plastycznych, technicznych. Ważną kwestią przy wyborze dalszego kształcenia w celu wyboru zawodu są cechy charakteru: otwartość wobec innych ludzi, kreatywność, cierpliwość, skłonność do zachowań impulsywnych, predyspozycje przywódcze, możliwości psychiczne: odporność na stres, reakcje na krytykę swojej osoby, sytuacje konfliktowe.
Najskuteczniejsza metodą określenia się w tych kwestiach jest szczera i poważna rozmowa . Temu właśnie służyły w/w zajęcia. Niektóre osoby spośród rozmówców są zainteresowane prawidłowo
napisanym listem motywacyjnym, dlatego jedne z kolejnych zajęć będą temu poświęcone.