„Praca z uzależnionymi z Ośrodka Rehabilitacji w Pałęgach”
projekt realizowany w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, Priorytet VII „Promocja integracji społecznej”, Działanie 7.2 – Przeciwdziałanie wykluczeniu i wzmocnienie sektora ekonomii społecznej, Poddziałanie 7. 2. 1 Aktywizacja zawodowa i społeczna osób zagrożonych wykluczeniem społecznym

Projekt realizowany na podstawie umowy ze Świętokrzyskim Biurem Rozwoju Regionalnego w Kielcach

Strona współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Zajęcia plastyczno-techniczne



    18.08.2012

    W miesiącu sierpniu doskonalimy naszą umiejętność poznaną w lipcu, czyli zajęliśmy się dalszą produkcją biżuterii. Nie tylko nam się podobały wykonane prace, ale również osobą, które je kupowały. Właściwe możemy powiedzieć,  że osiągnęliśmy sukces, ponieważ udało nam się sprzedać prawie całą kolekcję wykonanej w ubiegłym miesiącu biżuterii.

     

    I kolejny raz przy pomocy specjalnych cążków- nożyczek, powstały przepiękne: kolczyki, bransoletki, zawieszki, wisiorki, broszki, charmsy.

     

    Na zajęciach doskonaliliśmy nasze umiejętność, tj:

     

    • robienia: kolczyków, bransoletek, wisiorków i broszek;
    • posługiwania się specjalnymi narzędziami do produkcji biżuterii,
    • pracowaliśmy nad naszą cierpliwością i wytrwałością,
    • estetycznego pakowania biżuterii.
     

    Prowadząca Magdalena Michalec


    07.07.2012

    W miesiącu lipcu zajęliśmy się produkcją biżuterii. Do tego celu posłużyły nam: kolorowe koraliki, zawieszki, charmsy,  zapinki, broszki, zawieszki, łańcuszki do wykonywania bransoletek, bigle różnego rodzaju i inne.

     

    Przy pomocy specjalnych cążek- nożyczek, powstały przepiękne: kolczyki, bransoletki, zawieszki, wisiorki, broszki, charmsy. Następnie, gotowe produkty pakowaliśmy do foliowych torebeczek-i już możemy je sprzedawać.

     

    Na zajęciach nauczyliśmy się:

     

    • robić kolczyki, bransoletki, wisiorki i broszki,
    • posługiwać się specjalnymi narzędziami do produkcji biżuterii,
    • pracowaliśmy nad naszą cierpliwością i wytrwałością,
    • estetycznego pakowania biżuterii,
    • wyceny ;)
     

    Prowadząca Magdalena Michalec


    18.06.2012

    Czerwiec, to miesiąc ciepły, słoneczny, promienny, zachęcający do spacerów, spędzania czasu na świeżym powietrzu. My wykorzystaliśmy piękna pogodę i udaliśmy się w plener Najpierw wycieczka i poszukiwanie miejsca, które by nam się podobało, wywarło na nas największe wrażenie, zauroczyło, warte było uwietrznienia na rysunku. Gdy je znaleźliśmy, rozlokowaliśmy się na trawie i wzięliśmy się do pracy. Na papierze artystycznym , przy użyciu ołówków o różnej twardości(od 5B poprzez HB aż po 5H) powstały prace przedstawiające widok polskiej wsi. Musieliśmy uwzględnić perspektywę, wziąć pod uwagę co warto naszkicować, a co lepiej ominąć, jaki fragment pejzażu najbardziej nas zauroczył, bo przecież nie mogliśmy narysować wszystkiego….i tak minęła nam 1 część naszego spotkania ze sztuką. Nauczyliśmy się na niej:

     

    • wyboru kompozycji,
    • uwzględniania perspektywy,
    • jak posługiwać się różnej grubości ołówkami,
    • cieniowania i waloru
     

    Druga część naszego czerwcowego spotkania miała miejsce przed naszym Ośrodkiem. Przeprowadziliśmy Happening, czyli – zorganizowane wydarzenie o charakterze artystycznym, ograniczone czasowo, mające swoją dramaturgię, tworzącą logiczną narrację, lub zestaw znaków: haseł, obrazów, gestów, przedmiotów, postaci w przestrzeni. Happening charakteryzuje się bezpośredniością, otwartością formalną, często z elementami improwizacji aktywizujące widza, często jako wyraz nieskrępowanej ekspresji twórczej, i otwarcia formuły dzieła, wprowadzenia akcji w czasie (happening wywodzący się z plastyki). W swoim przebiegu może być połączeniem akcji – czynności z przedmiotami, obiektami (często specjalnie do tego celu spreparowanymi), wytwarzaniem dźwięków. Happening może wynikać również ze specyfiki miejsca (np: anektowanie elementów natury) itp.

     

    Nasz happening zatytułowany był „Drzewo-mój totem, gdzie wg teorii psychologicznej- totem , to wizerunek zewnętrznej duszy. Najpierw każdy z uczestników wybrał sobie odpowiednie drzewo, które mu się najbardziej podobało, potem przy użyciu bezbarwnej tapety do malowania obwiązywał je do wysokości ok.2 metrów. Następnie przy użyciu materiałów malarskich, które zgromadziliśmy do tej pory, czyli: farb akrylowych, temperowych, pasteli, farb do szkła, bibuły, serwetek oraz zakupionych taśm malarskich i sznurka przystąpiliśmy do symbolicznego ustrajania naszych drzewiastych totemów. Powstały kolorowe totemy, które na zakończenie połączone przez nas zostały sznurem do bielizny, aby stworzyć różnorodną całość.

     

    Nasze cele, które osiągnęliśmy to:  
    1. poznanie nowych pojęć: happening oraz totem,
    2. wykorzystywanie resztek materiałów plastycznych,
    3. praca razem-ale osobno.

     

    Prowadząca Magdalena Michalec


    15.05.2012

    W tym miesiącu wzięliśmy się ostro do pracy. Nie były to już małe i delikatne obrazki, czy też malowanie filigranowych figurek….o nie. Nadszedł czas na MAXIMALIZM. Nadszedł czas na malowanie naszych pokoi. Trzeba się było do tego porządnie przygotować: zagruntować ściany, zakleić dziury, zdrapać lamperię, pozabezpieczać kontakty, listwy, podłogi i co tylko się dało…I to wszystko zrobiliśmy.



    Następnie przy pomocy farb, pędzli i wałków, przystąpiliśmy do malowania naszych pokoi na kolory wiosny: zieleń i żółty królowały.



    Miło jest widzieć efekty naszej pracy, które może podziwiać każdy , kto nas odwiedzi.

    Dziś nauczyliśmy się :
    • szpachlowania,
    • zabezpieczania podłoża i nie tylko…,
    • rozrabiania farb,
    • malowania farbami ściennymi,
    • współpracy, pracy w zespole.

    15.04.2012

    W miesiącu kwietniu kontynuujemy  prace z ubiegłego miesiąca, czyli zajmujemy się haftowaniem. Haft krzyżykowy, którym się zajęliśmy, uczy cierpliwości, wytrwałości i daje wiele radości oraz satysfakcji z wykonanej pracy o czym zdążyliśmy się już przekonać. Aby został wyhaftowany mały obrazek potrzeba dużo pracy i cierpliwości oraz zaangażowania. Podoba nam się to, co robimy, a jeszcze wiele pracy przed nami, więc …..do dzieła…..



    Na zajęciach szlifowaliśmy:
    • naukę wyszywania haftem krzyżykowym,
    • utrwalaliśmy poznaną technikę haftowania,
    • w dalszym ciągu ćwiczyliśmy naszą cierpliwość i zaangażowanie.

    03.03.2012

    „W marcu, jak w garncu”- mówi przysłowie. U nas na zajęciach również ciekawie. Postanowiliśmy , że w tym miesiącu będziemy …..haftować. W tym celu zostały zakupione kanwy z nadrukami, kolorowe muliny, igły do haftu i zabraliśmy się do dzieła. Haft krzyżykowy, którym się zajęliśmy, uczy cierpliwości, wytrwałości i daje wiele radości oraz satysfakcji z wykonanej pracy. Może stać się pasją albo sposobem na czynnie spędzenie wolnego czasu. Wystarczy trochę cierpliwości, a coś pięknego, własnoręcznie zrobionego, ozdobi dom lub będzie niezwykłym prezentem.

     

    Na zajęciach nauczyliśmy się:

     

    • wyszywać haftem krzyżykowym,
    • poznaliśmy nową technikę,
    • ćwiczyliśmy naszą cierpliwość i zaangażowanie.
     

    Prowadząca zajęcia Magdalena Michalec


    13.02.2012

    W tym miesiącu poznajemy całkiem nową technikę, a mianowicie: malowanie na płótnie farbami akrylowymi. Farby akrylowe mają bardzo dużą zaletę: szybko schną i szybko uzyskujemy gamę kolorów kryjących i przejrzystych. Do namalowania naszych prac posłużyły nam podobrazie bawełniane z nadrukiem, które  charakteryzuje się dość gładką powierzchnią. Przygotowane pod farby akrylowe, olejne i alkidowe. Wykonane ze 100% bawełnianej tkaniny, trzykrotnie gruntowanej, dzięki czemu farba nie przesiąka przez płótno. Natomiast nadruk pozwolił na bezpieczne malowanie po raz pierwszy ww farbami.

     

    Naszym celem było:

     

    • zapoznanie się z nową techniką malarską,
    • rozmalowanie się,
    • stworzenie ciekawych prac,
    • zwrócenie uwagi na różnorakie podejście do tego samego tematu.
     

    Prowadząca zajęcia Magdalena Michalec


    19.01.2012

    W miesiącu styczniu, gdy śnieg za oknami, na warsztatach plastycznych tworzymy prace pt. ”CZTERY PORY ROKU”. Pomaga na w tym wspaniały cykl 4 koncertów skrzypcowych umieszczony w zbiorze 12 koncertów skomponowanych przez  Antonio Vivaldiego. Są one wybitnym przykładem muzyki ilustracyjnej, przy której powstawały nasze obrazy. Jak pisze D. Gwizdalanka: "(…) Cztery pory roku wyróżniały się wielką ilością efektów onomatopeicznych i pomysłowym malarstwem dźwiękowym (...). Każdy koncert poprzedzał sonet objaśniający, a odniesienia ilustracyjne kompozytor wielokrotnie zaznaczał w nutach (...). Orkiestrowe ritornele stwarzają nastrój, epizody solowe malują konkretne wydarzenia."

     

    Prace były wykonane w czterech grupach. Każda z nich losowała jedną porę roku. Następnie na kolorowych kartonach tworzyliśmy: lato, jesień, zimę i wiosnę. Przy pomocy farb temperowych, starych kalendarzy, naklejek, wstążek , brokatów i wszystkiego, co tylko przyszło nam do głowy, a dało się wykorzystać-powstały wspaniałe, monumentalne kolaże, przedstawiające to, z czym nam się kojarzy dana pora roku.

     

    Nasze kolaże zostały pięknie oprawione w anty-ramy o formacje 60/80.

     

     

    Na zajęciach poznaliśmy:

     

    • technikę malowania farbami temperowymi,
    • nowe pojęcie-kolaż,
    • wspaniały cykl koncertów Antonio Vivaldiego „Cztery pory roku”
    • szlifowaliśmy technikę łączenia  różnorakich materiałów ze sobą, oraz…..
    • umiejętność pracy w grupie.
     

    Prowadząca zajęcia Magdalena Michalec


    08.12.2011

    W tym miesiącu zajmujemy się tworzeniem kart okolicznościowych, związanych z nadchodzącymi Świętami Bożego Narodzenia oraz przyozdabianiem  świeczników świątecznych. Do tego celu użyliśmy następujących materiałów:

     
    • świeczników,
    • kolorowych kartonów,
    • naklejek, brokatów, gotowych elementów z motywami świątecznymi, taśm ozdobnych,
    • klejów, taśm klejących,
    • farb akrylowych, utrwalacza,
    • nożyczek, dziurkaczy  ozdobnych i innych.

     

    Wykonane prace można będzie zakupić w najbliższym czasie.

     

    Poprzez zajęcia mogliśmy :

     

    • ćwiczyć umiejętność pracy w grupie,
    • rozwijać naszą kreatywność ,
    • szlifować technikę łączenia  różnorakich materiałów
     

    Prowadząca zajęcia Magdalena Michalec


    10.11.2011

    Listopad jest specyficznym miesiącem-jesień w pełni, dni coraz krótsze, pochmurne i smutne. Nie dając się przygnębieniu oraz myśląc perspektywicznie o nadchodzących Świętach Bożego Narodzenia wykonaliśmy przepiękne……skarbonki.

     

    Wykonane z gipsu figurki skarbonek w kształcie świnki, pieska, myszy, czy….kurczaka zostały przez nas pomalowane w bajkowe kolory farbami akrylowymi. Dodatkowo , rozwijając naszą inwencję twórczą, doklejaliśmy im ruchome oczka, pomponiki, sznureczki.

     

    Wyszły prawdziwe pop-artowskie mini dzieła sztuki, które po skończeniu zostały utrwalone fiksatywą .Może w miesiącu grudniu uda się je sprzedać  - na przykład na  niebanalny prezent.

     

    Na zajęciach nauczyliśmy się:

    • malować farbami akrylowymi,
    • utrwalać pracę wykonana tą technika,
    • łączeniu różnorakich materiałów ze sobą
    • kreatywności i spontaniczności.
     

    Prowadząca zajęcia Magdalena Michalec


    17.10.2011

    Miesiąc październik upłynął nam na poznaniu całkiem nowej techniki. Zajęliśmy się MANGĄ. To japońskie słowo wywodzące się ze sposobu ozdabiania rycin i innych form sztuki użytkowej. Współcześnie używane poza Japonią oznacza japoński komiks. Kiedyś słowo to odnosiło się również do obrazu, rysunku, szkicu, czy karykatury.

     

    Manga jest drukowana głównie w czerni i bieli, nie licząc okładek i ewentualnie kilku pierwszych stron.

     

    Popularne mangi są adaptowane na filmy i seriale anime.

     

    Chcąc uzyskać jak najlepszy efekt, my do stworzenia naszych prac posłużyliśmy się tuszem kreślarskim oraz kreślarskimi piórkami. Po kilku wstępnych szkicach, przystąpiliśmy do głównego zadania, czyli narysowania w stylu mangi jednej pracy na formacje A4, która po wysuszeniu została przez nas oprawiona w anty-ramę.

     

    Na zajęciach poznaliśmy:  
    • co to jest MANGA,
    • jak ją tworzymy,
    • jakich używamy narzędzi do wykonania prac,
    • jak utrwalić pracę i jak ja przechowywać,
    • jak oprawić rysunek.
     

    Prowadząca zajęcia Magdalena Michalec


    20.09.2011

    W tym miesiącu poznajemy technikę malowania pastelami suchymi i olejnymi.

    Pastel jest to technika malarska oraz środek rysunkowy i malarski w formie kolorowego sztyftu, kredki lub ołówka, służący do nanoszenia kolorowych pigmentów na podłoże. Wytwarza się go poprzez zmieszanie pigmentu, kredy i spoiwa z gumy.

    Do pasteli zalicza się min.:  
    • pastele olejne- spoiwem są tu oleje. Nadają one pastelom przezroczystości, jednocześnie mocno przyczepiając pigment do podłoża,
    • pastele kredowe- ze względu na swoje świetliste kolory i wygodny uchwyt jest to bardzo popularny typ pasteli. Czystość pigmentu zachowano dzięki użyciu małej ilości roztworu gumy do związania kolorowej kredy w blok.

     

     

    My, do wykonania naszych prac, posłużyliśmy się właśnie tego typu kredkami. Obrazy zostały wykonane na specjalnym kolorowym papierze, który pozwolił wykorzystać walory tej techniki. Każdy z uczestników wykonał po jednej pracy formatu A3, która została oprawiona w anty-ramę.



    Na zajęciach nauczyliśmy się:
    • jakie są rodzaje pasteli,
    • jak się nimi posługiwać,
    • jakiego użyć papieru,
    • jak osiągnąć efekty specjalne,
    • jak utrwalić pracę i jak ja przechowywać,
    • jak oprawić rysunek.

     

    Prowadząca zajęcia Magdalena Michalec


    16.08.2011

    W miesiącu sierpniu kontynuowaliśmy zajęcia z decoupage. Jest to technika ozdabiania przedmiotów polegająca na przyklejaniu na odpowiednio spreparowaną powierzchnię (drewno, metal, szkło, tkanina, plastik, ceramika)wyciętego z odpowiedniego do tego celu papieru lub serwetki papierowej (technika serwetkowa) Decoupage klasyczny polega na naklejaniu wzoru z papieru i pokryciu go wieloma warstwami lakieru tak, aby wtopił się całkowicie i nie był wyczuwalny przy dotknięciu. W zamyśle ma on wyglądać jak namalowany.   My, w naszej pracy, wykorzystaliśmy z różnorakie serwetki, ozdabiając nimi: stary zegar, drewniane tace, szkatułki, ceramiczne świeczniki i……świnki.   Zapoznając się z tą technika przez okres 2 miesięcy nauczyliśmy się :  
    • jakie powinniśmy mieć niezbędne przybory,
    • jakie powinniśmy mieć niezbędne materiały,
    • jak je dopasowywać do siebie,
    • jak zastosować decoupage, aby osiągnąć zamierzony efekt,
    • twórczego myślenia.

     

    Prowadząca zajęcia Magdalena Michalec


    11.07.2011

    Dziś uczyliśmy się techniki decupage czyli ozdabiania-postarzania przedmiotów. Wykorzystaliśmy do tego farby akrylowe i ozdoby serwetkowe. Udało nam się upiększyć flakony, przedmioty z gliny, drewna, kamienia. Technika decupage większości z nas bardzo się spodobała i umówiliśmy się, że w przyszłym miesiącu będziemy się w niej dalej ćwiczyć.

    27.06.2011

    Dziś zajmowaliśmy się artystycznym ozdabianiem przedmiotów: świeczników, kamieni, wyrobów glinianych. Posłużyła nam do tego technika malowania farbami olejnymi oraz doklejania muszelek, cekinów itp.